Her finner du en oversikt over ofte stilte spørsmål fra andre elever og foreldre. Elkjøp vil oppdatere denne siden fortløpende for å holde dere så informert som mulig.

 

GENERELL INFORMASJON:

Hvor finner jeg mer informasjon om elev-PC ordningen?

SVAR: Du kan lese mer om elev-PC ordningen på www.stfk.no/elevpc

Hvor kan jeg henvende meg om jeg har andre spørsmål rundt elev-PC ordningen?

SVAR: Du kan ringe Elkjøp på telefon 480 33 111 eller du kan sende oss en e-post til elevpc@elkjop.no

 

SPØRSMÅL OM BESTILLING:

Kan jeg bestille flere PC-er på elev-PC ordningen?

SVAR: Nei, fylkeskommunen subsidierer kun 1 PC per elev. Alle bestillinger blir sendt til fylkeskommunen for godkjenning.

Jeg skal begynne på privatskole i Sør-Trøndelag. Kan jeg bestille maskin gjennom fylkeskommunen?

SVAR: Sør-Trøndelag fylkeskommune PC-ordning gjelder kun for elever ved de offentlige skolene i fylkeskommunen. Andre skoler og fylkeskommuner kan ha andre måter å organisere elev-PC-ordningen på. Du kan kontakte skolen du skal begynne på for informasjon om deres PC-ordning.

Hvor mye koster det å få maskinen sendt til nærmeste postkontor?

SVAR: Det koster ingenting å få maskinen sendt til nærmeste postkontor.

Jeg har bestilt PC, men ikke mottatt ordrebekreftelse på e-post. Er bestillingen registrert?

SVAR: Først, sjekk om ordrebekreftelse har lagt seg i SPAM filteret i ditt e-post program. Alle bestillinger blir først sendt til fylkeskommunen for godkjenning. Ordrebekreftelse blir ikke send før bestilling er godkjent av fylkeskommunen og effektuert av Elkjøp.

Hvorfor er ikke min ordre godkjent?

SVAR: Bestillingen sjekkes opp mot data du registrerte på Vigo når du søkte skoleplass. Stemmer ikke de overens blir ikke bestillingen automatisk godkjent.
Alle bestillinger som ikke er automatisk godkjent behandles manuelt etter 10 august.

Jeg har bestilt PC, men det er ikke trukket penger fra kontoen min. Er bestilling registrert?

SVAR: Pengene trekkes først når bestillingen er godkjent av fylkeskommunen. De fleste bestillinger godkjennes umiddelbart gjennom en automatisert rutine, men noen bestillinger må kontrolleres manuelt. Det kan derfor ta noen dager før pengene trekkes fra kontoen. 

 

SPØRSMÅL OM LEVERING:

Kan jeg få maskinen levert til andre steder enn nærmeste postkontor?

SVAR: Nei, velger du postpakke når du bestiller maskinen så blir den sendt til nærmeste postkontor. Du har også mulighet til å velge å hente ut maskinen på utvalgte Elkjøp- butikker.

Kan jeg hente ut bestilt maskin i en Elkjøp-butikk?

SVAR: Ja, når du bestiller maskinen så får du en oversikt over hvilke Elkjøp-butikker du kan hente ut maskinen. Du velger selv den Elkjøp-butikken du ønsker å hente ut maskinen på.

Kan jeg få levert PC-en på skolen jeg skal begynne på?

SVAR: Nei, du kan velge å enten få maskinen sendt til nærmeste postkontor eller å hente den ut på utvalgte Elkjøp-butikker. Dette velger du når du bestiller maskinen.

Hvis jeg har valgt å hente maskinen på utvalgt Elkjøp butikk, men ikke har mulighet til å hente den personlig, kan noen andre hente den for meg?

SVAR: Dersom noen andre skal hente for deg, må de ha med kopi av din legitimasjon, samt en underskrevet fullmakt fra deg om at navngitt person kan hente din datamaskin. Ansvaret for datamaskinen overdras i det øyeblikket den leveres ut.

Hvis jeg bestiller tilbehør, kommer dette i en egen forsendelse/postpakke?

SVAR: Ja, bestiller du tilbehør og velger postpakke som leveringsmetode vil dette bli sendt i en egen forsendelse. Dette vil si at du mottar 2 postpakker fra Elkjøp.

 

SPØRSMÅL OM SERVICE, REPARASJON OG SUPPORT:

Jeg har problemer med min PC eller har hatt et uhell med PC-en som gjør at den ikke fungerer. Hva gjør jeg?

SVAR: Gå til Service & Support siden og fyll inn det elektroniske serviceskjemaet. Elkjøp vil ta kontakt med deg så snart som mulig.

Jeg har en PC fra før. Kan jeg kjøpe uhellsforsikring og serviceavtale til denne?

SVAR: Nei, uhellsforsikringen og serviceavtalene følger PC-ene og kan ikke kjøpes separat.

Hvis jeg har et problem med min PC og trenger service, kan jeg levere den inn på skoles IT-avdeling?

SVAR: Ja det kan du. Ta kontakt med skolens IT-avdeling og de vil hjelpe deg med å registrere service.

Hvis jeg har problemer med min PC eller har hatt et uhell med PC-en som gjør at den ikke fungerer. Kan jeg levere den inn på nærmeste Elkjøp butikk?

SVAR: Ja, men før du drar til nærmeste Elkjøp butikk må du registrere servicehenvendelsen i dette serviceskjemaet. Elkjøp vil ta kontakt med deg så snart som mulig. Sammen med deg vil vi komme frem til den beste serviceløsningen.

Jeg har problemer med min maskin og ønsker å gjenopprette den til orginal tilstand. Hva gjør jeg?

SVAR: Du har mulighet til å gjøre dette selv da det er opprettet et eget gjenoppretingsimage på din maskin. Følge denne veiledningen klikk her

Kan jeg lage meg et eget gjenoppretingsmedia og i tilfelle ja, hvordan gjør jeg dette?

SVAR: Ja du kan lage ditt eget gjenopprettingsmedia. Følg denne veiledningen så får du laget dette. Du må ha en USB-minnepenn som er på minimum 16 GB før du begynner. Veiledning

Jeg tror jeg har fått virus på min PC. Hva gjør jeg?

SVAR: Har du fått virus på din PC så er den beste løsningen å tilbakestille PC-en til fabrikkoppsett. Dette gjøres ved å kjøre "gjenopprettingsprogrammet" i Windows 10. Klikk her for å se guide for gjenoppretting. Ta gjerne kontakt med skolens IT-avdeling eller Elkjøps elev-PC team hvis du har spørsmål eller trenger veiledning vedrørende gjenoppretting.

Min PC har blitt kraftig skadet eller vannskadet. Hva gjør jeg?

Er maskinen din kraftig skadet, eller vannskadet må den sendes inn til PC-produsentens verksted for reparasjon. Fyll ut det elektroniske serviceskjema i elevportalen, klargjør maskinen for sending og vent på instruksjoner fra Elkjøps elev-PC team. Som eier av PC-en må pakke ned PC-en i en forsvarlig forpakning og levere den inn enten på skolens IT-avdeling eller nærmeste Elkjøp-butikk.

Elkjøps elev-PC team vil følge prosessen videre og holde deg oppdatert.

 

SPØRSMÅL OM PROGRAMVARE:

Hvilke program finnes på maskinen når jeg får den?

SVAR: Maskinen leveres med følgende programvare når du får den. Se her Forhåndsinstallert programvare

Hvilke andre program har jeg tilgang til? 

Svar: Som elev i STFK har du tilgang til MS Office 365 som gir deg mulighet for å laste ned MS Office på inntil 5 maskiner. Denne pakken inneholder tekstbehandling, regneark, presentasjon etc.

Skolen har ellers en liste over program som du må legge inn av annet studiespesifikke program.

Se her for mer informasjon: Informasjon om programvare i STFK

Min PC starter ikke etter en Windows 10 oppdatering. Hva gjør jeg?

Svar: Microsoft rullet ut en oppdateringspakke som heter "Windows 10 Anniversaru Update". Dette er en stor oppdatering i Windows 10 og har skapt noe problemer. Lenovo har laget en løsning som du finner på denne linken: Klikk her

TILBEHØR TIL DIN ELEV-PC:

Jeg trenger nytt batteri eller lader til min elev-PC. Hvordan bestiller jeg dette?

Dette kan bestilles hos Elkjøps elev-PC team. Du sender en e-post til elevpc@elkjop.no eller ringer 480 33 111 for bestilling.

Elevpris på batteri: 500,- ink MVA

Elevpris på lader: 314,- ink MVA

Elevpris på 4GB minnebrikke: 300,- ink MVA

 

 

(C) 2015 Elkjøp. Alle rettigheter reservert. Org nr. til Elkjøp Norge AS = NO947 054 600MVA